Showing posts with label Bendi. Show all posts
Showing posts with label Bendi. Show all posts

Thursday, 30 October 2014

Pengajaran Daripada Ulat & Bendi

Assalamualaikum.

Dua minggu lepas The Gartner ada updatekan berkenaan Frontyard Patch yang ditanam dengan pokok bendi. The Gartner juga ada highlight berkenaan musuh utama pokok bendi iaitu ulat pengorek batang dan buah. 

Semasa The Gartner membelek-belek pokok bendi di Frontyard Patch di pagi 18 October yang lepas, The Gartner sudah ternampak yang beberapa pokok layu di bahagian pucuknya. The Gartner pun dah agak yang pastinya ada ulat yang dah menebuk dan melepak di dalam batangnya. Cara untuk mengenal serangan perosak ini adalah melalui tinggalan bintil-bintil hitam di bahagian batang yang dirosakkan. Bintil-bintil hitam ini adalah najis ulat tadi.

Bahagian batang yang ditebuk oleh ulat, 18 October 2014.
Bahagian batang yang ditebuk oleh ulat pada pokok yang lain, 18 October 2014
So, The Gartner pun kopek batang yang ditebuk ulat tersebut, dan potong ulat tersebut kepada dua bahagian walaupun rasa kasihan. Ulat tu kecil sahaja, nampak macam tak bersalah. The Gartner pun tak sampai hati nak bunuh tapi nak buat macam mana; kalau dibiarkan habislah pokok. Kalau dibunuh, rasanya seperti menghalang rezeki yang Allah telah tetapkan pada makhluk yang kecil ini. Pada The Gartner, apa yang dirosakkan oleh ulat ini adalah bahagian yang tak dapat kita manfaatkan. Sebabnya, kita hanya makan buah bendi, bukannya batang bendi. I'm filled with remorse. Nak biarkan atau nak dibunuh.

Semasa The Gartner tengah mencari ulat yang lain, The Gartner noticed sesuatu. Rasanya, semua yang pernah menanam bendi tahu yang pokok ini tumbuhnya menegak tanpa cabang. Kalau kita hendakkan ianya bercabang, pokok perlu dipangkas pada tahap tertentu supaya cabang yang baru akan keluar. 

Tetapi, beberapa pokok yang diserang oleh ulat ini, walaupun bahagian pucuknya mati, di bahagian bawahnya cabang-cabang baru mula muncul. Bukan satu, tetapi dua tiga!

Cabang baru pada pokok yang pucuknya dimakan ulat.
Cabang baru pada pokok yang lain.
Cabang baru pada pokok yang lain.
Subhanallah, The Gartner terkedu. Begitu indah sekali ciptaan Allah. Sesuatu yang kita nampak seperti perosak, dan perampas rezeki kita, rupa-rupanya membawa hikmah yang terselindung. Disebabkan pucuknya yang mati, pokok ini dengan kuasa Allah mengeluarkan cabang-cabang yang baru untuk menggantikan cabangnya yang lama.

The Gartner simpan dulu cerita ini minggu lepas untuk observe lagi perkembangan cabang-cabang baru pokok bendi ini. Pada 28 October 2014, The Gartner ambil gambar kesemuanya sekali lagi. Cuba bandingkan.
Frontyard Patch, 28 October 2014
Frontyard Patch, 18 October 2014
Walaupun ulat-ulat 'perosak' itu dibiarkan, apa yang kurang? Nothing! Cabang-cabang baru yang muncul tadi pula semakin lama semakin membesar. Di dalam gambar di bawah ini dapat diperhatikan bahagian yang rosak tadi sembuh semula. Cabang yang baru tumbuh pula terus membesar.

Pokok Bendi, 18 October 2014
Pokok Bendi, 28 October 2014
Pada salah satu pokok, cabangnya bukan sahaja tumbuh subur, tetapi berserta sekali dengan putik bunga yang bakal menjadi buah. Apa yang hilang? Apa yang rugi? Nothing! Tetapi bertambah-tambah pula. Minggu ini The Gartner sudah mula memetik bendi-bendi yang sudah cukup besar. Tiada pokok yang mati. Semuanya sihat tanpa cacat cela. Alhamdulillah.

Cabang pada pokok lain yang terus membesar dan berputik.
Inilah pengajaran yang dapat The Gartner perhatikan daripada interaksi antara ulat dan pokok bendi ini. Mungkin ianya kurang signifikan pada orang lain, tetapi bagi The Gartner, this means a lot.

Apa yang ingin The Gartner sampaikan; kadangkala apa yang nampak buruk di mata kita, sebenarnya membawa manfaat kepada kita. Dalam berkebun ini, seringkali tanaman kita dimakan oleh makhluk Allah yang lain. If that happens, janganlah ada perasaaan marah. Buangkan perasaan itu jauh-jauh. Berniatlah agar tanaman kita menjadi sedekah kepada setiap makhluk Allah yang mengambil manfaat daripadanya bermula di saat kita menyemai benihnya. Dan bersyukurlah apabila melihat daun-daun yang berlubang, buah-buah yang ditebuk; kerana sesuatu yang hilang daripada kita itu, pasti Allah akan gantikan dengan yang lebih baik, dan berlipat ganda balasannya, di dunia dan di akhirat. Belum tentu daun-daun, buah-buah, dan batang-batang tersebut membawa manfaat kepada kita. Tetapi apabila ianya dimakan atau dimanfaatkan oleh makhluk Allah yang lain, pahala itu mengalir masuk tanpa kita sedari. Yang penting, ikhlaskan niat, semuanya kerana mengharapkan keredhaan Allah.

Subhanallah. Alhamdulillah. La iilahaillallah. Allahuakbar.

Berkebun ini sebenarnya banyak mengajar kita tentang kekuasaan Allah dan membuatkan kita sedar betapa kerdilnya kita sebagai makhluk Allah. Tetapi, most of the time we failed to see what is happening in front of our very eyes. Banyak yang The Gartner ingin kongsikan, tetapi mungkin di masa hadapan. InsyaAllah.

Thanks for reading.

Gardening Rocks dan Ianya Suatu Ibadah.

Tuesday, 21 October 2014

Frontyard Patch - 18 October 2014

Assalamualaikum.

Kali ini The Gartner nak kongsikan gambar patch di hadapan rumah yang The Gartner mulakan pada 30 August 2014 lepas. Tanah di bahagian depan rumah The Gartner agak keras dan berstruktur tanah liat jadi The Gartner ambil keputusan untuk buatkan batas untuk menanam sayur. After so many considerations, The Gartner semaikan benih pokok bendi memandangkan ianya lebih tahan lasak berbanding pokok lain. Lagipun, tanah di bahagian depan rumah ini terdedah kepada direct sunlight sepanjang hari.

Frontyard Patch, 7 September 2014
Gambar di atas ini diambil pada 7 October 2014 dan anak pokok bendi sudah mula muncul di sebalik sungkupan daun tebu yang tersangat kreatif dan inovatif. Hahaa. Inilah dia teknik sungkupan level pemalas. Kalau nak tiru, silakan. Hahaa.

Alhamdulillah, hujan turun beberapa hari berturut-turut selepas The Gartner menyemai. That surely helps the seeds to germinate. Fast forward satu bulan dan 10 hari, inilah rupa Frontyard Patch saya sekarang ini.

Frontyard Patch, 18 October 2014
Alhamdulillah, pokok bendi tumbuh dengan subur dan mula berbuah. Ditambah pula dengan pokok Kucing Galak yang tumbuh sendiri dengan galaknya. Yang tak berubah cuma satu sahaja, teknik sungkupan yang The Gartner aplikasikan sebelum ini. Teknik sungkupan level pemalas still berjalan. Haha.

Apa yang The Gartner observe, pelepah-pelepah daun tebu yang The Gartner letakkan di bahagian batas yang rendah menjadi tempat berkumpulnya makhluk yang memakan bahan-bahan organik seperti ulat gonggok dan lain-lain. Disebabkan patch ini jauh sedikit dari pili air (paip air pula pendek), The Gartner cuma pancutkan air dari jauh sahaja ke bahagian yang  telah disungkup. Indirectly, sungkupan tadi absorb the impact of the crushing water lalu mengelakkan tanah daripada bertaburan ke merata tempat. Hmm..kadangkala idea pemalas pun ada faedahnya, kan? Hahaa.

InsyaAllah, The Gartner akan updatekan berkenaan pokok di bahagian ini di masa lain. There are also some observation yang The Gartner harap dapat kongsikan berkenaan pokok bendi dan juga musuh ketatnya -ulat pengorek buah dan batang. Observation ini mungkin agak pelik dan diluar kebiasaan. We'll see how things turned out. The Gartner akan karangkan apa yang The Gartner perhatikan.

OK. Until laters.

Thanks for reading. Gardening Rocks!

Monday, 28 April 2014

Backyard Garden Update - 27 April 2014

Assalamualaikum.

Hujung minggu yang lepas, The Gartner ambil peluang untuk mengemaskan semula Backyard Garden. Kebanyakan ruang kosong dipenuhi rumpai-rumpai yang tumbuh subur bersama-sama siraman hujan minggu-minggu yang lepas.

So, compare tengok..kemas tak kebun belakang rumah saya ni lepas clearing works dijalankan?

Backyard Garden, 26 April 2014 - Before
Backyard Garden, 27 April 2014 - After
Backyard Garden, 26 April 2014 - Before
Backyard Garden, 27 April 2014 - After
Pokok bendi yang telah berjasa selama ini terpaksa The Gartner retirekan sebab buah yang terhasil dan dituai sudah tiada penggemarnya. Sebelum ini selalunya The Gartner yang makan tapi disebabkan jarang memasak di waktu malam, kebanyakkan bendi yang telah dituai busuk begitu sahaja di dalam peti ais.

Perlu diingat, overproduction is a form of waste. So, rasanya something needs to be done.

Jadi, The Gartner decide untuk cabut kesemuanya dan consider untuk tanam pokok lain pula untuk menggantikan tempatnya. Lagipun, banyak daun bendi yang diserang powdery mildew so alang-alang buang, baik dibuang kesemuanya. The Gartner pernah ceritakan tentang powdery mildew dalam post yang terdahulu (click here to read).

Bendi - Before
Bendi - After. No more bendi for now.
Pak Choy yang ditanam di raised bed juga sudah bersedia untuk dituai so The Gartner potongkan daun-daun yang telah cukup besar dan tinggalkan daun-daun yang masih muda untuk next harvest. Pokok yang telah mati dicabut keluar. Pokok yang terlindung dari matahari pula The Gartner ubahkan ke tempat yang lebih terbuka.

Bila diperhatikan, baru The Gartner perasan yang sebenarnya Pak Choy yang ditanam ada yang berbatang putih dan ada juga yang berbatang hijau. Disebabkan rasanya hampir sama, hentam sajalah..Hahaa..

Ada yang bertanya apa yang The Gartner gunakan untuk membaja sayur-sayuran ni. Jawapannya - Pak Choy ini The Gartner bajakan dengan baja pellet NPK 12:12:17:TE dan juga baja pellet tahi kambing.  Kompos juga ditambah dari semasa ke semasa. Taburan dan semburan epsom salt juga dibuat kalau rajin - dalam 2 minggu sekali.

Pak Choy sebelum dituai.
Pak Choy yang togel selepas dituai.
Anyway, The Gartner noticed yang ada salah satu daripada pokok yang ditanam di dalam pasu daunnya layu walaupun tanah dalam keadaan basah. Upon further inspection, rupa-rupanya bahagian akar telah mereput. The Gartner rasa ini disebabkan tanah yang bersaliran kurang baik dan juga pokok terlindung daripada cahaya matahari.

Pada bahagian akar itu juga The Gartner ternampak beberapa ekor ulat gonggok (?) yang selalunya dijumpai di atas permukaan tanah.

Ulat gonggok pemakan bahan organik pada akar pokok yang telah reput.
My first assumption - pokok rosak disebabkan akar dimakan oleh ulat gonggok. 

Tapi - from what I have read and experienced, ulat ini hanya makan bahan organik. Pokok di sebelahnya baik-baik sahaja. 

Kesimpulan - pokok rosak disebabkan tanah yang bersaliran kurang baik, air yang berlebihan dan kurang terdedah kepada cahaya matahari. Ulat ini hanya makan bahagian yang telah rosak sahaja - apabila ia sudah mereput. Ulat ini tak jahat laa sangat, cuma buat kerja dia tetapi sering disalahertikan. Hee.

Banyak juga yang The Gartner tuai kali ini sampai terpaksa dimasukkan ke dalam tudung saji. Kalau masuk dalam mangkuk biasa tu memang penuh laa. Setelah dibersihkan dan dikelaskan - buang mana yang layu, kuning dan rosak, dapat laa dalam 3/4 dari apa yang dituai. Alhamdulillah.

Tuaian Pak Choy - sebelum dicuci dan dikelas.
Tuaian Pak Choi - bersedia untuk dimasak.
Daun-daun yang terpaksa direject pula The Gartner masukkan ke dalam tong kompos. Disebabkan tak sempat nak dipotong kecil-kecil, The Garter terus masukkan sahaja kesemuanya. Mungkin di kesempatan lain baru digunting supaya lebih kecil dan mudah diuraikan oleh bakteria, kulat dan cacing dalam tong kompos ni.


Balance tuaian yang direject dimasukkan ke dalam tong kompos.
Sebenarnya banyak lagi yang The Gartner nak kongsikan tetapi mungkin di lain kesempatan kerana kesuntukan masa.

OK. That's all for now. Thanks for reading.

Akan bersambung di kesempatan lain. Until laters. Gardening Rocks!

Monday, 24 February 2014

Backyard Garden Update - 23 February 2014

Assalamualaikum.

Kali ini The Gartner nak update what have been done di Backyard Garden over the weekend.

Pokok bendi yang tinggi menjulang sampai susah nak petik buahnya terpaksa dipangkas. Disebabkan kebanyakan pokok kurang daun selepas dicabut kerana powdery mildew, The Gartner decide untuk pangkas kesemuanya sekali dan biarkan tunas baru take over.

Sebelum ini semasa memangkas The Gartner gunakan gunting sahaja. Kali ini, terpaksa gunakan gergaji sebab batang pokok bendi sudah terlalu besar. Haha. Tapi guna gergaji besi, bukan gergaji kayu, sebab matanya lebih halus.

Bendi yang tinggi melampai.
Okra dan langit biru.
Di bawah ini adalah gambar pangkal pokok sebelum dan selepas dipangkas. Nampak lebih kemas, kan? Di setiap pangkal pokok ada beberapa tunas yang selepas ini The Gartner akan biarkan membesar. From my observation, 2 cabang sudah memadai bagi setiap pokok. Jika terlalu banyak akan menyebabkan produktiviti pokok menurun.

Pokok bendi sebelum dipangkas.
Pokok bendi selepas dipangkas.
Cuaca di Backyard Garden pada pagi Ahad sangat nice. Semasa perhatikan pokok tomato, The Gartner noticed yang pokok paling kanan sudah terkena cahaya matahari pagi tetapi the other two belum lagi. Observing the arrangement, pokok yang paling akhir menerima cahaya matahari is the smallest.

So, terus The Gartner ubah kesemuanya ke bahagian tepi so tempoh cahaya matahari dipanjangkan lagi. Mengikut pengiraan The Gartner, pokok yang paling kanan menerima cahaya matahari lebih 2 jam awal daripada pokok lain. Hopefully lepas ni pokok-pokok tomato ini membesar dengan jayanya.

I think there must be something about the effect of the morning sun yang kita masih kurang faham. Hmm..mungkin perlu study on this lebih lagi selepas ini.

Tomato - Susunan sebelum.
Tomato - Susunan selepas.
Serai wangi yang dipotong habis sebelum ini sudah mula tumbuh kembali. Dalam masa 2 bulan lebih sahaja, saiznya sudah agak besar. Disebabkan lokasi tersebut ingin digunakan untuk meletak tong styrofoam berisi pokok tomato, The Gartner terpaksa potong kesemuanya sekali lagi.

Serai Wangi, 7 December 2013
Serai Wangi, 23 February 2014
Di dalam bekas 5L ini The Gartner semaikan benih Tomato Cherry Red dan juga satu lagi benih tomato yang bersaiz sedikit besar tetapi kurang pasti namanya. Sekarang ini The Gartner ingin fokuskan pada tomato dan cuba tanamkan seberapa banyak varieti yang boleh. The Gartner juga ada satu anak pokok tomato dari jenis Yellow Pear yang terlupa nak diambil gambarnya.

Tomato Cherry Red, 24 February 2014
Tomato Cherry XX, 24 February 2014
Tomato besar yang dinanti-nantikan ranumnya tiba-tiba cracking pula. Terpaksalah The Gartner petik walaupun masih hijau. Saiznya agak kecil dan masih keras.

Tomato yang sudah cracking.
Kesan cracking yang agak ketara.
Apart from that, The Gartner juga ada noticed yang one of the cherry tomato ada kesan pelik pada kulitnya. Rupa-rupanya kesan gigitan probably oleh tikus atau tupai disebabkan buah yang agak rendah dengan tanah. Sebiji buah di sebelahnya sudah hadis ditebuk sebelum ini. Mungkin buah ini sedikit liat semasa digigit jadi ia tidak pecah. Apabila sudah ranum, barulah kesan gigitan nampak ketara pada kulit buah. Haha.

Kesan gigitan pada buah cherry tomato.
Di halaman depan rumah pula, pokok kangkung yang telah lama ditanam mula mengeluarkan struktur yang pelik seperti kudup bunga di bahagian bawahnya. Adakah ini bahagian dimana terhasilnya benih kangkung? Feel free to comment sekiranya ada jawapan.

Kangkung di halaman depan rumah.
Struktur seperti kudup bunga pada bahagian bawah.
So, these are the photos of Backyard Garden before and after dikemas on the weekend. Nampak lebih kemas selepas pokok bendi dan ulam raja dipotong habis-habisan.

Backyard Garden, Pagi, 23 February 2014
Backyard Garden, Petang, 23 February 2014
Backyard Garden, Pagi, 23 February 2014
Backyard Garden, Petang, 23 February 2014
So, this is my harvest for the weekend. Kali ini tak banyak sebab tiada bendi sebagai filler. Haha.

My Harvest - 23 February 2014
That's all for now. Until later.

Thanks for reading. Gardening Rocks!

Friday, 21 February 2014

Thursday Evening Harvest - 20 February 2014

Assalamualaikum.

Di bawah sana is the last photo of my tomato sebelum dipetik semalam. Cracking yang sangat teruk due to the unforgiving weather in Kajang lately.  The colour is beautifully red membuatkan The Gartner tak sabar nak makan. Unfortunately, mungkin disebabkan dipetik terlalu lambat menyebabkan rasanya agak kurang sedap dan teksturnya agak mushy - more like a store-bought tomato.  So, note to self - the other tomatoes must be picked before it's bright red. 

The Gartner still ada dua biji tomato yang sedang membesar and hopefully they tasted better. Kalau tak sedap juga, maka terpaksalah dipercepatkan persaraan mereka semua. Haha. Setakat ini The Gartner dapat paling banyak cuma 2 buah pada satu tangkai. Just wondering how I could get them to fruit sampai 7 buah satu tangkai. Pasti seronok kalau menjadi sampai macam tu sekali.

Tomato Besar, 20 February 2014
Tomato yang masih belum ranum.
As for my greens on the raised bed, The Gartner sedang cuba menggunakan foliar-feed spray yang dibuat sendiri menggunakan resepi organic farming. Basically it is called Fermented Plant Juice (FPJ) dan digunakan untuk spike pertumbuhan daun pada pokok. The Gartner sebenarnya dah sediakan semuanya around August tahun lepas semasa mula-mula belajar tanam cili tetapi tak digunakan. So, sekarang ni nak test keberkesanannya pada sayur-sayuran yang ada and hope to see tremendous progress. Hopefull FPJ ni tak ada tarikh luput - because I'm too lazy to make new ones. Haha.

So, apa yang The Gartner buat adalah mark guna sudu plastik those to be sprayed with the foliar-feed then spray it daily waktu petang or malam.  Harap-harap after a few days, boleh nampak perbezaan antara yang kena spray dan yang tak kena spray.

Greens on raised bed, 20 February 2014
Sudu plastik diguna sebagai penanda.
Kobis Cina, 20 February 2014
Pak Choy, 20 February 2014
Tapi, yang peliknya, pokok Mini Cucumber lepas kena spray jadi layu pula daunnya. Pokok yang tak dispray steady laa pulak. So, testing foliar-feed on Mini Cucumber terpaksa dihentikan.

Mini Cucumber yang layu.
Pokok Bendi yang berbakti selama ini di Backyard Garden sudah mula mengeluarkan tunas muda di bahagian pangkal. Seperti yang pernah diceritakan sebelum ini, The Gartner tak pernah mencuba pangkas main branches then biar tunas muda membesar sampai 3 kali - but I'm trying it now this time. Weekend ni potong kesemua batang yang telah besar and let the new ones take over. 

The Gartner juga ada tanam 2 anak pokok tomato in between the bendi as my first trial into companion planting. The plan is - tomato bila dah besar boleh terus stake to the batang bendi. Lebih kurang macam tu laa. Try dulu, gelak kemudian sebab macam agak kelakar bila dibayangkan pokok bendi dan tomato berselirat bersama-sama.

Bendi, 20 February 2014
Semalam The Gartner tuai some of the greens dan juga the red tomato. Along with it, some chillies, cherry tomatoes and mulberries. The Wife masakkan all the greens for dinner. Walaupun sedikit pahit, habis juga disental sebab lapar. Haha.

Thursday Evening Harvest, 20 February 2014.

That's all for now. Bersambung di kesempatan lain.

OK. Until later. Thanks for reading.

Gardening Rocks!