Monday 2 December 2013

My Mother's Garden

Assalamualaikum.

Weekend ini The Gartner berada di Alor Setar untuk majlis pertunangan adik perempuan. So, ambil peluang to share with everybody pasal kebun The Mother. She is a different kind of gardener compared to me. Dia lebih menyukai pokok yang berbunga wangi dan juga buah-buahan yang boleh dimasak atau dibuat ubat.

Kat bawah ni adalah antara pokok-pokok bunga yang ditanam oleh The Mother - kerak nasi, akar dani, kenanga, gandasuli dan others yang The Gartner tak tahu namanya. Enjoy.

Bunga Kerak Nasi yang sedang berkembang.
Putik Bunga Kerak Nasi.
Bunga Pokok Akar Dani.
Close-up bunga yang sedang berkembang.
Bunga kenanga yang sangat harum baunya.
Close-up Bunga kenanga yang masih hijau.
Pokok Gandasuli.
Bunga Gandasuli yang sedang berkembang.
Pokok di bawah ini The Gartner tak tahu namanya. Pokok ini bunganya tidak berbau tetapi bunganya banyak dan berbentuk seperti bunga orkid. Bunganya ada yang berwarna merah jambu, ungu muda dan juga ungu pekat. Sangat cantik kalau ditanam serumpun.

Pokok kecil dengan bunga yang menarik.
Close-up bunga yang kelihatan seperti orkid.

The Mother juga ada tanam pokok ini di depan rumah - cermai belanda atau Euginia michelii. Pokok ini mula berbuah sejak 2 tahun lepas tetapi umurnya The Gartner dah tak ingat. Rasanya lebih daripada 6 tahun. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan bertukar kepada merah gelap apabila sudah masak ranum. Rasanya ketika muda sangat masam tetapi menjadi masam-masam manis apabila telah masak ranum.

Buah pokok mempunyai sama bentuk seperti buah cermai ini dikatakan boleh mengubati penyakit darah tinggi jika selalu diamalkan memakannya.

Pokok Cermai Belanda di hadapan rumah.
Bunga pada pokok Cermai Belanda.
Buah Cermai Belanda yang masih muda.
Buah Cermai Belanda yang separa masak dan sudah masak.
Pokok ini boleh disemai daripada biji benih di dalam buahnya atau ditanam menggunakan keratan batangnya. Pokok daripada biji benih mengambil masa yang lebih lama untuk berbuah dibandingkan pokok yang ditanam dari keratan batang.

The Gartner ada menyemai juga benihnya dan sekarang anak pokok sudah setinggi 15cm dengan daun muda berwarna hijau gelap dan daun muda berwarna merah.

Pokok ini boleh ditanam di dalam pasu tetapi akarnya mungkin menjadi terlalu padat dan menembusi pasu. Pokok The Mother nampak seperti ditanam di dalam pasu bersaiz sederhana tetapi akarnya jauh merantau ke dalam tanah. For more info boleh rujuk posting from Anim Agro Technology kat sini.

Pokok dedaun yang ditanam terus dia atas tanah ini namanya yang sebenar tak dapat dipastikan tetapi The Mother cakap namanya Ubi Sayur. Daunnya memang kelihatan seperti daun ubi kayu tetapi strukturnya lebih lembut. Rasanya juga lebih sedap jika dibandingkan dengan kangkung. That's why The Gartner bawa balik keratannya untuk ditanam di Backyard Garden. Bolehlah dibuat goreng belacan dan makan bersama nasi putih yang masih panas. Memang sedap.

Pokok Ubi Sayur.
Daun yang kelihatan seperti daun ubi kayu.
Banyak lagi pokok-pokok yang ditanam di halaman rumah tapi kalau nak include everything in here memang sangat panjang. Hee.

OK. That's all from The Mother's garden. Thanks for reading.

10 comments:

  1. Assalam en.tarique,

    meriah sungguh tanaman rumah ibubapa en.tarique. Tak hairan en.tarique juga suka gardening kan? yang cermai belanda tu ape beza dengan cermai yang biasa tu? adakah dari segi rupa bentuk. jeruk cermai sedap..... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Ibu Qistina..memang ibu yang ajar saya gardening sejak kecil..adik beradik yang lain kurang berminat..saya yang selalu meneman di kebun..cermai belanda tak rangup seperti cermai biasa..rasa masamnya juga berlainan..bentuk hampir serupa..jeruk cermai makan sambil tengok tv memang habis satu bekas..hee..

      Delete
  2. Salam En Tarique, subur betul tanaman nye.. patuta la genetik menurun ke anaknye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Pedasdanmanis..alhamdulillah..harap-harap turun ke cucunya jugak..hee..

      Delete
  3. salam..
    cermai belanda tu mcm unik sggh...beza dgn cermai biasa...masak warna merah nmpk mcm manis plk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam @na..nampak macam manis..tapi masam jugak..boleh tahan jugak masamnya tuh..

      Delete
  4. As salam En Tarique....subur & meriah sungguh bunga2 wangi kat kebun ur mother tu....& first time jgk saya tgk cermai belanda ni....cantik...mcm belimbing bentuk bulat yg comel..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Lynna..memang tak ramai yang tanam pokok ni..nak berbuah pun kena tunggu bertahun-tahun..maybe sebab tu kot orang malas nak tanam..haha..

      Delete
  5. cermai belanda sekali tengok macam buah asam gelugor pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah..ye tak ye jugak..macam asam gelugor versi mini..

      Delete