Tuesday 3 December 2013

Bendi - Pod and Its Seeds

Assalamualaikum.

Semalam hujan sepanjang hari di Kajang. The Gartner pula seharian di rumah menjaga The Baby sebab babysitternya tak ada. Memang bermain-main di dalam rumah sahaja sambil menunggu The Wife pulang dari training di Kuala Lumpur. Dalam pukul 6 petang, The Gartner sempat juga keluar ke Backyard Garden walaupun hujan renyai-renyai dan ambil pod bendi yang telah direserve untuk dibuat benih. Sebenarnya hendak dibiarkan sampai esok hari tetapi memandangkan pod dah merekah, baik ambil sebelum ia meletup. Rugi kalau anak benih jatuh ke tanah dan basah ditimpa hujan.

Buah bendi yang telah tua dipetik untuk biji benihnya.
Sudah sampai waktu malam baru sempat proses pod bendi yang dipetik untuk simpan benihnya. The Gartner ada ambil gambar for my own record dan juga untuk sesiapa yang belum pernah tengok macam mana rupanya benih bendi ini.

Buah bendi yang telah tua.
Susunan biji benih bendi di dalam pod.
Close-up biji benih bendi di dalam pod.
Biji benih bendi dan pod kosong.
66 biji benih daripada satu pod.
So, daripada satu pod kali ini dapat sehingga 66 biji benih. Alhamdulillah, hopefully next batch of bendi di Backyard Garden sama berhasil seperti batch-batch terdahulu. Benih-benih ini kelihatan gemuk dan berwarna hitam ketika baru dikeluarkan. Apabila telah kering, saiznya akan berkurangan dan warna kulitnya akan bertukar kepada hijau gelap. Biji benih perlu disimpan di dalam bekas  yang kering dan bertutup rapi untuk mengelakkan kulat atau makhluk seakan-akan hama yang akan merosakkannya.

OK. That's all for now. Thanks.

No comments:

Post a Comment