Saturday 30 November 2013

Harvest Petang Jumaat - 29 November 2013

Assalamualaikum.

The Gartner kena balik ke kampung malam tadi so balik sahaja dari tempat kerja terus harvest bendi, cili padi bara dan cili besar untuk dibawa pulang ke Alor Setar. The Mother juga seorang gardener, so nak bagi dia merasa hasil tangan anaknya sambil ambil hati sebab dah lama tak balik. Hee.
Harvest petang Jumaat, 30 November 2013
Cili besar ini asalnya ditanam di Backyard Garden tetapi terpaksa di ubah ke halaman hadapan sebab tak cukup ruang. Kesemua pokok cili disemai pada 1 August 2013 dan sudah banyak berbuah. Walaupun buahnya tidaklah sebesar dan secantik cili besar yang dijual di kedai, but not bad laa for a backyard gardener. Hee. The Gartner kurang pasti cili besar ini dari varieti apa sebab ditanam dari benih daripada buah yang dibeli di pasar.

Pokok cili sekarang ni menghadapi masalah kulat di daun yang menyebabkan daun bertukar kuning dan selepas itu luruh. The Gartner sudah mencuba rawat menggunakan semburan air bawang putih dan halia tapi baru sekali sahaja. Nak kena buat lebih kerap sampai penyakit hilang. At the same time juga kena pastikan pokok cukup nutrien sebab pokok juga ada sistem pertahanan  diri sendiri yang akan jadi lemah kalau tak cukup zat. Sama seperti manusia - tak cukup zat, mudah kena penyakit.

Pokok Cili Besar di halaman depan.
Pokok Cili Besar sedang berbuah.
Cili Besar yang sudah boleh dituai.

Cili padi bara ini juga disemai pada hari yang sama dengan cili besar tadi. Cili padi bara ini berasal dari Indonesia dan rasanya lebih pedas dari cili api biasa. Ada yang memanggilnya cili bara sahaja. 2 pokok cili bara ini ditanam dalam container 30L dan buahnya sudah mula masak peringkat demi peringkat sejak bulan lepas. Menanam pokok cili agak mencabar sekiranya kita mahu ia berbuah mengikut masa yang ditetapkan atau dalam skala yang besar. Sebab itulah banyak tanaman cili diusahakan secara fertigasi.

Pokok Cili Bara di Backyard Garden.
Cili Bara at different stage of maturity.
Cili Bara yang masih hijau.
Selain itu pokok serai yang ditanam di halaman depan juga dituai sebab The Mother request. Malam sebelumnya satu rumpun serai dikorbankan dan selepas diproses dapatlah lebih kurang 2 kilogram serai untuk dibawa pulang ke kampung. The Gartner cuma simpan satu batang serai sahaja untuk ditanam semula. Serai sebaiknya dituai sebelum ia terlalu tua, selalunya dalam umurnya 6 - 8 bulan namun bergantung kepada saiz, kadar tumbesaran dan varietinya.

Serai yang dituai malam sebelumnya.
That's all for now. Nak kena bersiap-siap untuk majlis pertunangan adik perempuan The Garner.

OK. Thanks for reading.

No comments:

Post a Comment