Friday 22 November 2013

Bendi & Jagung

Assalamualaikum.

The Gartner sebenarnya sangat suka menanam bendi. Sebab pokok bendi ni tahan lasak. So, kalau pokok lain yang ditanam tak menjadi, at least ada juga bendi untuk dituai. Selalunya bendi hanya dicelur dengan air panas dan dimakan dengan sambal belacan.Pokok bendi ditanam di baris depan. Di baris belakang pula pokok jagung. Sengaja ditanam untuk suka-suka tengok dia berbuah dan juga test skill.

Bendi yang ditanam kali ini benihnya dari yang ditanam sebelum ini. Terus disemai ke dalam alur yang disediakan dulu-dulu. Cuma digembur semula dan ditambah bahan organik. Pembajaan pula menggunakan baja NPK dan sisa dari dapur.

Photo taken on 6 September 2013
Photo taken on 9 September 2013
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Gambar sebelah kanan di bawah ini ada guni plastik yang menutup tanah. Di bawah guni disemai biji benih sawi pak choy terus ke atas batas. Percubaan pertama menanam sayur daun. Percubaan yang kurang berjaya. Untuk sungkupan atau mulching, The Gartner prefer gunakan daun reput yang dikutip di tempat pembuangan sisa landskap berdekatan rumah.

Photo taken on 12 September 2013
Photo taken on 20 September 2013
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Gambar sebelah  kiri di bawah ini pula ada bakul-bakul kecil diguna untuk menutup anak pak choy yang baru tumbuh. Disebabkan cuaca yang terlalu panas, banyak anak pak choy yang mati.
Photo taken on 26 September 2013
Photo taken on 9 October 2013
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Selepas hampir dua bulan ditanam, jagung mula mengeluarkan putik dan berbunga. Bendi juga sudah berbuah tapi gambarnya tak diambil.
Photo taken on 30 October 2013
Photo taken on 6 November 2013
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sekarang ni Backyard Garden dah banyak pokok yang berbuah. Di bawah ni gambar-gambar pokok bendi dan jagung yang dah besar. Satu pod bendi dibiarkan besar untuk dibuat benih.
 
Pokok bendi yang dah tinggi.
Pod untuk benih.
Pokok jagung dah berbuah.
Buah jagung yang semakin menggalak.


No comments:

Post a Comment