Wednesday 23 April 2014

Benih - Kangkung & Black-Eyed Peas

Assalamualaikum.

The Gartner masih dalam kesibukan bekerja dan masa juga agak limited untuk berkebun. However, I'm pushing myself to spend some time di Backyard Garden just to make sure everything is fine. The good news is all my cherry tomatoes are starting to fruit. Insyaallah, The Gartner akan update di kemudian hari disebabkan tiada peluang nak ambil gambar betul-betul.

OK. Pada kesempatan ini The Gartner cuma ingin berkongsikan gambar benih pokok kangkung yang sebelum ini pernah diceritakan dalam post terdahulu (click here to read).

Bahagian pada pokok kangkung yang menjadi biji benih.
Apabila telah kering, bahagian ini boleh dipetik dan dikopek untuk mendapatkan biji benihnya. Setiap bunga boleh menghasilkan 2 hingga 4 biji benih. Sekiranya dibiarkan, seed-pod ini akan luruh ke tanah dan biji benih akan terus berkembang di dalamnya. Apabila sudah bercambah, benih akan terkeluar dengan sendirinya dari seed-pod atau seed pod akan mereput terlebih dahulu.

Seed-pod kangkung yang telah dikeringkan.
Close-up view seed-pod kangkung.
The Gartner masih belum ada tempat yang sesuai untuk menanam kangkung lagi so kesemua biji benih disimpan dahulu. 

Biji benih dan juga seed-pod yang telah dikopek.
Biji benih kangkung yang sedia untuk disimpan.
Selain dari itu, pokok black-eyed peas sudah mula berbuah dan The Gartner sempat tuai sebiji yang sudah dimakan ulat. Gambar di bawah ini menunjukkan perbezaan benih yang telah kering dan juga benih yang baru dikeluarkan dari seed-podnya. Mungkin disebabkan bahagian hitam itulah ianya dipanggil black-eyed peas. Hahaa. Gambar kacangnya The Gartner akan sertakan dalam future posts.

Benih asal yang telah kering.
Kacang yang baru dikeluarkan dari seed-pod.
That's all for now. Thanks for reading.

Gardening Rocks!

No comments:

Post a Comment