Monday 25 November 2013

Cherry Tomato - #3

Assalamualaikum.

Cherry tomato sudah berbunga dan berbuah. Kedua-dua pokok dalam container 30L are at the same progress stage. Gambar kat bawah ni taken on 18 November 2013.

Pokok dah tinggi melebihi 1.0 meter.
Buah Cherry Tomato pada tangkai pertama.
Buah pada tangkai pertama dan kedua.
Bunga cherry tomato sedang kembang.

Tali rafia diikat pada batang yang ada tangkai berbuah and connected to the pancang for extra support.  Sebabnya, batang ini akan jadi lebih berat jadi kena support supaya dia tak patah. Sebab lain ialah The Gartner nak cherry tomato ni tumbuh meninggi. Kalau dia tumbuh merimbun nanti akan makan banyak ruang, susah nak tambah pokok lain pula. Hee.

Actually, The Gartner ada juga pindahkan anak tomato lain ke container 20L dan juga tanam di atas tanah. Just to see which is the best method. Pertumbuhan anak pokok di dalam container 20L agak perlahan mungkin disebabkan tanah yang kurang sesuai. Pembungaan bermula seminggu selepas pokok lain dan bunga di tangkai hanyalah 3 – 5. Mungkin disebabkan oleh kekurangan nutrien.

 OK. More updates later.

3 comments:

  1. tahinah..tahniah..nampak subur semuanya tuh...:)

    ReplyDelete
  2. salam Gatner, pemerhatian kami dalam pasu pun boleh subur. tanah tu kene campur bahan organik byk skit.. lepas tu.. rajin siram..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Pedasdanmanis..thanks for the info..tomato ni memang kena banyak baja, kan?

      Delete