Saturday 8 February 2014

Ubi Sayur - February 2014

Assalamualaikum.

Semasa di Alor Setar, The Mother ada beritahu The Gartner yang pokok Ubi Sayur yang The Gartner tanam sebelum ini ada menghasilkan ubi. Dia pun pelik sebabnya Uncle yang bagi keratan pokok pun tak aware yang pokok tu ada menghasilkan ubi. The Mother cakap yang ubinya agak kecil dan rasanya agak nice. So, balik sahaja ke Kajang, terus The Gartner keluarkan besen yang ditanam dengan Ubi Sayur dahulu.

Ubi Sayur, 11 December 2013
Ubi Sayur, 5 February 2014
Sebelum ini daunnya kecil sahaja tetapi setelah hampir 2 bulan, sudah melimpah keluar daripada besen. The Gartner terus ambil peralatan mengorek. Korek punya korek and finally...

...hampeh. 

Apa pun tarak..tanah sahaja and lots of roots. Bukan rezeki saya. Hahaa.

So, all of it goes back into the besen. The Gartner kambus semua dengan tanah balik and hopefully lepas ni ada jugak ubi yang menjadi.

Actually, masa dekat Alor Setar patch yang The Mother tanam dengan Ubi Sayur ni dah dibersihkan dan The Mother mintak The Gartner tanam semula dengan keratan yang baru. Before menanam, The Gartner gemburkan tanah di patch itu dan jumpa a few ubi yang kecil. The Mother rebus ubi tu so The Gartner pun makanlah. It tastes sweeter than sweet potatoes yang The Gartner tanam dulu and it's also less peppery. Simply said, I think it is more delicious than sweet potatoes.

Anyway, The Gartner still tak tahu apa nama sebenar pokok ubi ini. For those yang tahu, feel free to share the information.

OK. That's all for now. Thanks for reading.

3 comments:

  1. Kalau tak silap ini sejenis pokok keledek, Chinese people gunakan daun keledek yang jenis ini untuk buat sayur.
    Berbanding dengan keledek lain ditanam untuk ubi, yang ini untuk ambil daun buat sayur.
    Ada Chinese friend grow this one dekat rumah dia, teringat daunnya ada lobe lain sikit dengan daun sweet potatoes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi TukangKebun..betul..emak saya pun dapat anak pokok daripada uncle kat area rumah..cuma namanya yang sebenar tak dapat dikenalpasti..

      Delete
  2. baru nk belajar tanam ubi keledek ni. The Gartner orang loqstaq ye. sekampunglah

    ReplyDelete