Thursday 28 November 2013

Tumbuh Walaupun Tak Ditanam

Assalamualaikum.

Pagi tadi ternampak anak-anak pokok kecil di dalam bekas 5L yang ditanam dengan anak kailan. Ingatkan anak rumpai, tapi bila tengok dekat-dekat rupanya anak pokok tomato (rasanya lah..) sebab rupaya yang seakan-akan anak tomato dalam post yang terdahulu. Tak ingat pula bila benih disemai. Probably benih dari tomato yang The Wife potong, kemudiannya letak sekali dengan kulit bawang yang The Gartner tabur di dalam pasu. Alhamdulillah, tumbuh walaupun tak diminta. The Gartner akan cuba biarkan dia sampai besar dan berbuah. Barulah bleh find out tomato apa sebenarnya ni. Highly unlikely bukan cherry tomato.

Anak Kailan & Anak Tomato XX, 28 November 2013
Apart from that, ada juga some salad peperomia (Peperomia pellucida) or ketumpang air di tepi pak choy and around the area. The Gartner cuba makan sekeping - rasa macam sireh tapi very mild. Quite nice - boleh cuba dibuat salad or makan dengan nasi dan sambal belacan macam En. Iskandar Tanam Sendiri sarankan.

Pak Choy dan Peperomia p.
Daun yang berbentuk dan mempunyai rasa seperti sireh.

That's all for today. Just a short one. Thanks.

2 comments:

  1. Assalam en.tarique,

    satu bekas penuh dengan pokok tomato dan kailan,musim2 hujan mcm ni senang la tumbuhnya nnti. Peperomia tu rasa mcm sireh ya? banyak nampak dia tumbuh tp tak da keberanian nk makan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ibu Qistina..musim hujan ni memang best..pokok sayuran daun jadi sangat gemuk..Peperomia rasanya macam sireh yang sangat lembut..mungkin sebab tu ada yang panggilnya sireh bunian..

      Delete