Tuesday 31 December 2013

Backyard Garden Update - 31 December 2013

Assalamualaikum.

Untuk menyambut kedatangan tahun baru 2014, The Gartner telah kemaskan dan restructure Backyard Garden to be more productive. Banyak pokok yang terpaksa dicabut to make room for new ones dan ada pokok yang telah ditransfer to a better container.

Antara pokok yang dicabut adalah 2 pokok cherry tomato, 2 pokok bendi, 3 pokok cili bara yang kurang produktif dan juga beberapa pokok ulam raja yang semakin membesar. So, below is the before and after photos of my Backyard Garden after the clearing works on 28 December 2013.

View from pintu dapur - Before
View from pintu dapur - After
View from the other side - Before
View from the other side - After
Hee. Nampak lebih kemas, kan? Raised bed yang sebelum ini ditanam dengan sawi dan kailan juga telah dibersihkan semula dan disediakan untuk batch yang seterusnya. Pokok bendi dan cherry tomato yang sebelumnya ditanam di bahagian ini telah dicabut.

Raised bed yang telah dibersihkan.
Pokok Tomato XX di dalam bekas 5L sudah semakin membesar and one of it dah mula mengeluarkan bunga. Anak-anak pokok yang berkongsi bekas juga telah diasingkan ke dalam pasu yang sebelum ini ditanam dengan cili bara.

Tomato XX, 29 December 2013
Bunga pada salah satu pokok Tomato XX.
Pokok Kacang Panjang Renek juga semakin banyak berbunga dan kacang-kacang muda mula kelihatan. Hopefully kacang kali ini tidak diserang serangga macam kacang yang pertama.

Bunga pada pokok kacang panjang renek.
Kacang muda yang sedang membesar.
Kacang yang rosak sebelum ini The Gartner dah belah and luckily there's no worms inside. Hee. Kacang agak panjang tetapi isinya sangat kurang dan bijinya pun hanya ada 7 biji. Insyaallah, kacang-kacang selepas ini lebih berisi dan berkualiti. Kena letak baja kompos banyak-banyak lepas ni.

Kacang panjang pertama di Backyard Garden.
Kesan serangan serangga - #1
Kesan serangan serangga - #2
Kacang yang telah dibelah dan isinya.
Kesemua pokok cherry tomato dah direlocate ke bahagian berdekatan pintu dapur. Pokok cili yang sebelum ini ditanam di dalam polibeg dipindah ke dalam bekas 45L menggantikan pokok yang kurang berbuah. Kangkung dalam tong 20L juga dipotong habis to allow new growth. Arrangement container diubah so kawasan ni lebih kemas and more accessible masa nak petik cherry tomato. Pokok cherry tomato juga banyak disandarkan ke pagar sebab The Gartner dah malas nak pasang pancang lagi. Hee.

Arrangement baru containers di Backyard Garden.
And lastly, The Gartner ada semai sedikit Pak Choy dan Kailan on the 27 December 2013. 2 hari selepas itu, anak-anak kecil mula berkeliaran di atas tanah. Hee. This is for the first batch of greens in 2014.

Semaian Pak Choy dan Kailan, 29 December 2013.
Semaian Pak Choy, 29 December 2013.
Apart from that, The Gartner juga ada menyemai benih-benih yang telah lama disimpan seperti Namnam, Mahkota Dewa dan juga Bunga Gandasuli. Hopefully most of it bercambah and grow well in 2014.

OK. That's all for now. See you in 2014. Happy New Year. Thanks.

8 comments:

  1. Assalam en.Tarique,

    wow ada banyak improvement dan rearrange balik garden. :) selamat tahun baru buat en.tarique sekeluarga. suka tgk backyard garden en.tarique. sangat menjadi and well organize. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ibu Qistina..thanks for the compliments..Selamat Tahun Baru kepada Ibu juga.. :)

      Delete
  2. Assalam En. Tarique,

    Saya sedang membuat kajian mengenai Sustainable Living In Malaysia. Saya berminat utk mengetahui mengenai lebih lanjut tentang kebun En.Tarique. Boleh saya dtg melawat kebun & menemuramah encik esok (7 Jan 2014) selepas 2.00pm. Kebetulan saya akan menemuramah akan Encik Iskandar (tanam sendiri.blog.com) di Semenyih.

    Boleh saya dapatkan contact number & alamat encik? encik boleh menghubungi saya - Noreen melalui 012-6536991 @ noreen@iumw.edu.my

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Cik Noreen,

      Harap maaf. Saya bekerja sepenuh masa dan hanya akan pulang ke rumah selepas jam 6.30 petang. Saya berkeinginan untuk membantu. Sekiranya ada questionnaire atau inginkan gambar yang berkenaan, sila emailkan kepada saya di tarique.syahman@gmail.com. Saya akan cuba sedaya upaya untuk memberi jawapan terbaik.

      Terima Kasih. :)

      Delete
  3. Tarique,

    Betapa I jeles you boleh buat garden beds. I tak boleh buat because kucing-kucing jiran I selalu buat lawatan ke rumah I since rumah I corner lot. So they can easily in and out dan bertambah meriahnya kalau dia datang nak main dengan my kitty. Daiorang pantang nampak tanah! Mesti nak korek, poo poo and pee pee :(

    I ada cari jaring macam jaring pukat ikan warna putih tu nak jadikan bidai untuk cover garden I, semua kedai hardware pun takde. Kedai ikan pun takde. Too bad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Honey,

      Yes. Kalau ada kucing mungkin agak mengganggu. Nasib baik di kawasan rumah saya tak terlalu banyak kucing. Mungkin boleh cuba guna jaring keras berwarna hijau yang ada jual di kedai hardware. It's quite flexible boleh buat belok-belok. Hee. :)

      Delete
  4. salam. tanah dalam papan tu beli asing ke. tanah organik ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Tanah dalam papan tu hasil campuran tanah dari tempat lain dan juga bahan-bahan organik yang dah reput. Sebab tu warnanya agak berbeza.

      Delete