Monday 9 December 2013

Serai Wangi, Bendi & Saturday Morning Harvest - 7 December 2013

Assalamualaikum.

The last two days had been very fulfilling for me. The Gartner dah jalankan operasi pembersihan di Backyard Garden untuk buang mana-mana pokok yang tak diingini dan juga buang rumpai-rumpai yang semakin besar kepala. Sempat juga gemburkan tanah yang dah lama tak disentuh and re-arrange balik pokok-pokok ke lokasi yang lebih sesuai. The garden looks better now, tak macam sebelum ini semak semacam saja.

Firstly, The Gartner potong dan buang serumpun pokok serai wangi di bahagian tepi Backyard Garden. Asalnya rumpun ini ditanam dari sebatang serai sahaja yang dibawa dari kampung tapi selepas hampir setahun  pembesarannya agak melampau sampai menghalang cahaya matahari ke raised bed. Rumpun ini pernah ditrim sebelum ini tapi cepat sahaja kembali merimbun. The Gartner cuma simpan satu batang serai sahaja untuk ditanam semula. Daun serai wangi ini berbau kuat dan sesuai digunakan untuk aromaterapi. There might be other uses for its leaves tapi The Gartner kurang arif.

Rumpun Serai Wangi
Serai wangi yang telah dipotong.
Bahagian akar yang tak dapat dicabut.
Pokok bendi yang dah meninggi mula mengeluarkan cabang pada bahagian bawah batangnya. Disebabkan pokok induknya yang telah terlalu tinggi dan berpenyakit di daun, The Gartner pangkas kesemuanya, cuma tinggalkan bahagian cabang yang baru. Mungkin ada sesetengah orang lebih suka cabut terus pokok yang telah tua dan tanam semula disebabkan produktiviti pokok yang menurun, tapi The Gartner pernah buat macam ini before dan agak berpuas hati dengan hasilnya. Cuma, apabila cabang baru pun telah tua, pokok terpaksa dicabut juga.

Pokok bendi yang berketinggian hampir 2 meter.
Pokok-pokok bendi yang dipangkas.
Cabang baru yang tumbuh dari batang utama.
Before the clearing works, The Gartner ada noticed some of the pods are oddly shaped. Tak diketahui apa yang menyebabkan buah bendi ini seakan-akan berduri. Nak makan pun jadi geli geleman. My guess is buah deformed disebabkan serangan aphid dan juga semut semasa masih di peringkat bunga. Ada juga buah yang bengkok dan kelihatan ada jangkitan kulat pada bahagian tangkainya. Mungkin memang sudah sampai masanya pokok ini dibuang.

Buah yang seakan-akan berduri.
Buah yang bengkok dan dijangkiti kulat.
The Gartner juga spotted ada buah dengan tompokan atau butiran pelik di bahagian luar, clear sign of serangan ulat pengorek buah. Selalunya ulat pengorek buah ini akan menyerang putik-putik buah yang masih muda. Yang pastinya, buah akan rosak disebabkan ulat ini. Selepas buah dibelah, sang ulat pun menyerah diri. 

Putik buah yang diserang ulat pengorek buah.
Ulat Pengorek Buah yang telah menyerah diri.
Apart from that, The Gartner sempat juga harvest some bendi, cili bara, sawi dan juga kailan yang tak menjadi untuk dibuat santapan makan tengahari. Nampaknya lepas ni kena tanam kailan sekali lagi and make sure all of them besar-besar baru boleh suruh The Wife masak kailan ikan masin. Hee.

Saturday Morning Harvest, 7 December 2013
OK. Hope all of you also had a great weekend. That's all for now. Until later. Thanks.

8 comments:

  1. Bendi tuh deform dah mcm kulit katak puru dah...Riang gumbira sungguh ulat tuh makan bendi....sayang tgk putik muda bendi dah selamat dikendurikan ulat..hopefully lepas ni ulat tu tak mai serang lagi....Happy Gardening! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu laa..nak makan pun dah tak sanggup..hopefully tak ada lagi lepas ni..hee..

      Delete
  2. Tarique, well plan pruning .. wah bebaloi2 harvest, sawi n bendi pun gemuk2.. bendi tu kene inject dengan serangga seangkatan dengan lalat buah.. Mitigation saya bungkus dgn surat kabar @ reduce insect dgn pelekat kuning..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Pedasdanmanis..alhamdulillah..thanks for the info..kalau serangan semakin teruk nanti saya cuba pakai pelekat kuning tu..

      Delete
  3. mula2 scroll nampak cantik...tang ulat tu ya ampun....gelinye.....bwekkk. Harvest en.tarique sangat lumayan. bendi tu baka bendi singa ya? terbaik. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hee..ulat tu memang menggelikan tapi dia kecik saja..bendi tu saya pun tak tahu baka apa..main tanam saja..

      Delete
  4. salam kenal..sygnya serai wangi tu dibuang..kt umah sy susah nk tumbuh.boleh share mcm mne cara penanamannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Perkenalan Cik Permaisuri,

      Memang agak sayang tapi terpaksa buang sebab dah terlalu besar dan kurang digunakan. Saya cuma korek lubang setengah kaki di atas tanah, masukkan tanah hitam dan tanam serai seperti biasa. Dalam minggu pertama kena pastikan air mencukupi. Lepas itu biarkan sahaja sebab serai wangi ini tahan lasak.

      Delete