Friday 23 May 2014

Tips Berkebun - Penyediaan Tanah - Bahagian 1

Assalamualaikum,

Kali ini The Gartner cuma ingin share some gardening opinions yang The Gartner rasakan boleh membawa manfaat kepada semua. For me, the most important things in gardening and ensuring a good harvest adalah penyediaan tanah yang betul dan air yang mencukupi. Pada kesempatan ini, the Gartner akan menulis berkenaan penyediaan tanah. This is just my own opinion and observation dan ianya mungkin bercanggah dengan pemahaman orang lain. But, lets have a read and see what you can gain from it.

Konsep
From my observation, tumbuhan yang kita tanam adalah satu makhluk seakan-akan manusia juga. Bezanya adalah kita mendapat khasiat daripada makanan yang kita makan dan proses di dalam perut, tetapi tumbuhan pula mendapatkan khasiat daripada nutrient yang berada di dalam tanah melalui akar-akarnya. Itulah sebabnya akar pokok perlu dielak daripada mengalami kerosakan atau terkena penyakit seperti penyakit reput akar. Bekas tanaman pula dapat diumpamakan seperti perut. Perut yang lebih besar sepatutnya boleh menampung kandungan nutrient yang lebih banyak berbanding perut yang kecil. Tetapi, apa-apa yang kita isikan ke dalam "perut" itu mestilah bahan-bahan yang bagus dan bermanfaat. Tak kira kecil atau besar, sekiranya isi "perut" itu baik, pasti baik juga hasilnya. Namun begitu, walaupun terdapat bermacam-macam jenis nutrient di dalam tanah, tidak semestinya ianya dapat diserap oleh tumbuhan. Ini kerana tumbuhan hanya dapat menyerap nutrient dalam bentuk ion-ion tertentu contohnya - ion ammonium dan ion nitrat.

Contoh akar: Akar pada pokok cherry tomato.
Apa juga khasiat yang berada di dalam tanah perlu ditukar terlebih dahulu kepada bentuk yang boleh diserap sebelum ianya boleh digunapakai. Sekiranya di dalam perut kita terdapat pelbagai jenis enzim untuk mencernakan makanan, di dalam tanah pula "enzim-enzimnya" pula adalah mikroorganisma yang sentiasa memproses dan menguraikan bahan organik kepada unsur yang lebih ringkas. Contohnya - cacing tanah, ulat gonggok, kulat, fungus dan juga bakteria.

Baja yang kita bekalkan kepada tumbuhan sebenarnya adalah dalam bentuk kompleks dan ianya perlu diconvert kepada bentuk yang lebih ringkas sebelum dapat diserap oleh tumbuhan. Dan tugas untuk convert baja tersebut bergantung sepenuhnya kepada mikroorganisma yang berada di dalam tanah. Kadangkala, tumbuhan tetap tidak berkembang atau subur walaupun kerap dibaja. Salah satu sebabnya adalah tanah tersebut telah "mati" disebabkan tiada atau kurangnya mikroorganisma "enzim" yang hidup di dalamnya. 

Therefore, adalah sangat penting untuk memastikan tanah itu "hidup" dan sihat supaya apa jua tumbuhan yang ditanam ke dalamnya dapat hidup subur. Cara terbaik untuk memastikan tanah yang subur dan mempunyai bakteria yang bermanfaat kepada tumbuhan adalah dengan mencampurkan tanah dalam bekas menanam dengan kompos. Kompos terhasil daripada proses pereputan sisa-sisa tumbuhan (dan apa juga yang dicampurkan ke dalamnya) oleh aktiviti mikroorganisma. Dengan mencampurkan kompos ke dalam tanah, secara tidak langsung, populasi mikroorganisma dalam tanah juga dikembalikan. Mikroorganisma inilah yang akan membantu menyuburkan tanah anda dan memastikan anda mendapat hasil yang baik.

Kompos yang sedang mengalami proses pereputan.
Terdapat berbagai jenis organisma yang boleh diintroducekan ke dalam tanah anda dan berbagai-bagai teknik yang pelik dan sukar difahami berada di luar sana, but for begginers like me and you, just stick to the plain old compost. Tak perlu fancy-fancy. Hee.

Campuran Tanah
Terdapat berbagai cara dan nisbah boleh digunakan untuk menghasilkan campuran tanah yang "sempurna". For me, nisbah yang selalu digunakan adalah 3:1:1 - 3 bahagian tanah, 1 bahagian pasir, dan satu bahagian kompos. Ada yang suka menambah bahan-bahan lain seperti kapur, serbuk tulang, abu sekam, abu kayu, baja tahi ayam dan lain-lain, tetapi seperti yang dikatakan sebelum ini, for beginners like me and you, just stick to the basics. Tak perlu fancy-fancy. Hahaa. Ini kerana kesemua bahan-bahan tambahan itu boleh dimasukkan kemudian. Ia tidak semestinya dimasukkan semasa mencampurkan tanah. Oleh sebab itu, janganlah berasa takut atau kurang pasti untuk menghasilkan campuran tanah sendiri. It is not that complicated as you might think it is.

Tanah yang siap dicampurkan yang boleh dibeli di nurseri-nurseri adalah berbeza komposisi campurannya. Ianya boleh terus digunapakai, tetapi untuk memastikan ianya mendatangkan hasil yang baik, pastikan tanah tersebut tidak "mati". Tanah bakar sudah pastinya mesti dicampur dengan kompos dan juga bahan organik lain kerana proses pembakaran tersebut sudah membunuh kebanyakan mikroorganisma yang berada di dalamnya.

Untuk mengetahui  samada campuran tanah yang anda gunakan sesuai atau tidak, bayangkan anda adalah pokok dan tanyalah diri sendiri - Sekiranya tanah itu keras dan berbatu-batu, would I be happy to live in here? Ataupun - Sekiranya tanah itu bertakung dengan air dan dipenuhi tanah liat, would I be comfortable in here? *Sila berkata-kata di dalam hati sahaja. Berkata-kata dengan kuat sambil bermain tanah boleh menyebabkan anda dipandang serong oleh masyarakat dan juga ahli keluarga.

Untuk memperbaiki struktur tanah yang terlalu liat, keras atau terlalu poros, campurkan tanah, pasir dan bahan organik. There's no exact amount - tanyalah diri anda sendiri dan cuba dengan tangan sendiri.

Rasanya setakat itu sajalah untuk kali ini. Bahagian 2 akan menyusul di masa hadapan bila The Gartner ada benda lain lagi untuk ditambah. Insyaallah.

Thanks for reading. Gardening Rocks!

No comments:

Post a Comment